Airbnb voor lokale agrifood-producten

05 11 2016

Door Linda Haartsen

Allround teamlid van FarmHackNL. Informatie en communicatie, onderzoek en advies, IT.

Airbnb voor lokale agrifood-producten

Hoe gaat het met de FarmHacks? 

Afgelopen zomer zijn 4 hackathons op de boerderij georganiseerd. Uit elk van deze FarmHacks is een winnend team geselecteerd dat uitblonk in originaliteit en potentieel. De winnende teams zijn samen met FarmHackNL verder gegaan om hun idee door te ontwikkelen. Hoe gaat het nu met ze? Vandaag een interview met ‘Hallo Boer!’, de winnaar van de FarmHack over korte ketens.

 

Hallo Boer!  “de Airbnb voor lokale agrifoodproducten” 

Een googlemap waarop je kunt zien wat op een specifieke locatie het aanbod is van landbouwproducten. Dat is het idee van Hallo Boer om mensen beter te informeren over korte ketens. Je kunt kijken wat er groeit op een akker, en zo krijg je een idee van wat er groeit en bloeit in je omgeving. Een soort omgekeerde tracing: dus niet zien waar een product vandaan komt, zoals via de QR codes op sommige levensmiddelen kan, maar andersom: zien waar je landschap naar toe gaat. Je kunt gewassen of akkers ‘liken‘ of ‘taggen‘ en daarmee volgen door de tijd. Je krijgt dan updates van groeistadia en oogsttijd en natuurlijk verkoopinformatie zoals: ‘deze aardbeien zijn vanaf vandaag te koop bij deze supermarkten en via deze website‘. Bij HalloBoer is de applicatie zelf niet de marktplaats, meer een online etalage. Winkels kunnen er hun eigen website er aan koppelen.

Niels Tomson (strategie en data, Hallo Boer!)
“Het is ontstaan uit de vraag “Wat groeit hier?”, dat was een idee om mensen te stimuleren landbouwgewassen te kennen. We kunnen gebruik maken van open data, zoals ook in Boer&Bunder is gedaan. Voor groenten is een aanvulling of kwaliteitsslag op die data nodig, maar toch, voor het overgrote deel gaat dit proces de producent geen werk kosten. Zo kun je in contact staan met je community, zonder dat het heel arbeidsintensief is.”

plaatje-pompoenen

Klasien van de Zandschulp (user experience design, Hallo Boer!)

“Doordat de relatie gelegd wordt tussen wat in je omgeving te zien is en wat je eet, maak je ‘eetbaar landschap’. Hier zouden allerlei locatie-gebaseerde en  gamification elementen aan toegevoegd kunnen worden. Denk ook aan augmented reality games zoals Pokémon Go! Of dat je ambassadeur kan worden voor een bepaalde boer, of een gewas, als je bijvoorbeeld de updates deelt via Facebook of Twitter.”  

Het team van Hallo Boer heeft flink aan de weg getimmerd. Een demo was er al, die is hier te zien. Nu is er behoefte aan een werkend prototype. Daarvoor zoekt het team een ‘launching customer’ die wil investeren in de ontwikkeling. Dat kan een groep van producenten zijn, maar ook een (web)winkel of abbonnementendienst voor lokale agri-producten. Of een gemeente of provincie die de link tussen landschap, landbouw, lokale middenstand en lekker eten zichtbaar wil maken.

Voor meer informatie en om contact op te nemen, bekijk de website van HalloBoer! www.halloboer.org

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deel dit bericht

MEER BERICHTEN

FarmHack Campus

De plannen voor 2024!  FarmHack ontwikkelt zich verder tot een moderne ontmoetingsplaats en dienstverlener voor netwerkend leren in duurzame landbouw […]

De lessen van het FarmHack Forum

We stoppen met het FarmHack Forum! Voor ons lang het medium voor het stroomlijnen van communicatie en het ondersteunen van samenwerking. Maar we liepen ook tegen de grenzen van het medium aan. Voordat we op 31 december de stekker uit het Forum trekken, zetten we in een aantal highlights en inzichten op een rij. We wilden met name boeren ondersteunen in het van elkaar leren, kennis van koplopers breed ontsluiten en vragen en zorgen ophalen en bespreekbaar maken. Hoe brachten we het daarvan af?

Results Carbon Farming Pilot

ZLTO wants to support farmers by providing robust and trustworthy carbon farming planning for the long-term. We also needed to look at ways to reduce administrative burden , and to increase awareness among farmers on the value of data collection and data ownership. In this blogpost we focus on sharing our results on the relevance and applicability of machine data in this regard.

Veldnotities #2: Dataruimte voor de Boer

De datapositie van boeren moet beter. Eigenlijk is iedereen het daarover eens. Om die positie te verbeteren, gaat het steeds vaker over “een eigen dataruimte voor iedere boer”: een digitale omgeving waarin je als boer je eigen data kan beheren, analyseren en gebruiken. In aflevering 2 van veldnotities zetten we op aantal zaken op een rij over dataruimtes en decentrale opslag van landbouwdata.

Veldnotities #1: LandbouwData en Duurzaamheid

De vraag naar landbouwdata is groot, en neemt alleen nog maar verder toe. Data is nodig voor het begrijpen en monitoren van duurzaamheid, voor het meten en belonen van prestaties, voor het voeden van modellen en maken van voorspellingen. Maar zijn data en landbouwdata en IT nu de krachtige hulpmiddelen voor boeren die ze zouden kunnen zijn? Waar wordt op dit moment aan gewerkt, wat gaat er goed, wat kan er beter?

Data Delen en Carbon Farming

Voor een betrouwbare en kosteneffectieve compensatieregeling voor koolstofvastlegging is veel data nodig. Een veel gehoord uitgangspunt is dat data van de boer is, en zoveel mogelijk ook bij de boer moet blijven. Maar wat betekent dat precies in het geval van Carbon Farming? In deze blogpost beschrijven we onze eerste ervaringen met een technologische oplossing die data vrijer laat bewegen zonder dat de boer controle of keuzevrijheid verliest.